Felsökning

 

Det går inte att skriva ut scorekort.

 

Titta på hur klienten mår. Om klienten inte är igång kan OnTag Cloud inte kommunicera med skrivarna som finns på golfklubbens nätverk. Status för klienten finns i OnTag Dashboard inne i Golfoffice:

Om statusen för klienten inte är Ok som bilden visar, följ dokumentet här för att starta klienten: Starta OnTag-klienten

 

Allt ser rätt ut men det kommer inte ut något scorekort.

 

Börja med att kontrollera så att lampan på skrivarens framsida lyser. Gör den inte det, kontrollera så strömsladden sitter i ordentligt både i skrivaren och i ett väggutag. När det har säkerställts att skrivaren får ström, kontrollera så att det går att surfa in på skrivaren. Detta görs enklast med hjälp av länken som finns i skrivarens inställningar.

Klicka på högerpilen som finns längst ut i kanten:

 

Klicka sedan på skrivarens ip-nummer som markeringen nedan visar.

 

Om det inte går att surfa in på skrivaren syns den inte på nätverket. Kontrollera så att nätverkssladden sitter i skrivarens LAN-port på baksidan och att den är kopplad i ett fungerande nätverksuttag på klubben.

Om det går att surfa in på skrivaren men det ändå inte kommer ett scorekort behöver följande göras:

1. Stäng av OnTag-klienten. Hårdvaruklienten stängs av genom att dra ut sladden till den. Mjukvaruklienten hittas på datorn med hjälp av dokumentet: Starta OnTag-klienten 
2. Stäng av skrivaren på strömknappen.
3. Vänta i fem minuter.
4. Slå på strömmen på skrivaren igen.
5. Kontrollera att det går att surfa in på skrivaren med metod längre upp i dokumentet.
6. Starta OnTag-klienten. Är det hårdvaruversionen kopplas strömsladden i, är det mjukvaruklienten görs det med hjälp av: Starta OnTag-klienten

Kontrollera i OnTag Dashboard så klienten är aktiv och prova sedan att skriva ut scorekort på nytt. Fungerar det fortfarande inte, klicka här för att skapa ett ärende.