Titta på hur klienten mår. Om klienten inte är igång kan OnTag Cloud inte kommunicera med skrivarna som finns på golfklubbens nätverk. Status för klienten finns i OnTag Dashboard inne i Golfoffice:
Om statusen för klienten inte är Ok som bilden visar, följ dokumentet här för att starta klienten: Starta OnTag-klienten
Börja med att kontrollera så att lampan på skrivarens framsida lyser. Gör den inte det, kontrollera så strömsladden sitter i ordentligt både i skrivaren och i ett väggutag. När det har säkerställts att skrivaren får ström, kontrollera så att det går att surfa in på skrivaren. Detta görs enklast med hjälp av länken som finns i skrivarens inställningar.
Klicka på högerpilen som finns längst ut i kanten:
Om det inte går att surfa in på skrivaren syns den inte på nätverket. Kontrollera så att nätverkssladden sitter i skrivarens LAN-port på baksidan och att den är kopplad i ett fungerande nätverksuttag på klubben.
Om det går att surfa in på skrivaren men det ändå inte kommer ett scorekort behöver följande göras:
1. Stäng av OnTag-klienten. Hårdvaruklienten stängs av genom att dra ut sladden till den. Mjukvaruklienten hittas på datorn med hjälp av dokumentet: Starta OnTag-klienten
2. Stäng av skrivaren på strömknappen.
3. Vänta i fem minuter.
4. Slå på strömmen på skrivaren igen.
5. Kontrollera att det går att surfa in på skrivaren med metod längre upp i dokumentet.
6. Starta OnTag-klienten. Är det hårdvaruversionen kopplas strömsladden i, är det mjukvaruklienten görs det med hjälp av: Starta OnTag-klienten
Kontrollera i OnTag Dashboard så klienten är aktiv och prova sedan att skriva ut scorekort på nytt. Fungerar det fortfarande inte, klicka här för att skapa ett ärende.
2018-04-21