Slipp era nätverksbekymmer där datorerna måste prata med varandra för att använda samma mall.
Slipp att flytta med mallar om ni byter dator. Nu finns de i molnet och med en helt ny förhandsgranskning att tillgå.
Så mycket enklare att admninistrera era scorekort. Hur ni skriver ut från GIT och tävling sedan är densamma.
Nu kan ni i förväg skapa unika tävlingsscorekort och direkt koppla dem på en tävling. Ni behöver inte ens vara på klubben för att skapa dem då det är webbaserat.
Så den dagen när ni printer en specifik tävling eller en viss kategori tex seniorgolf får de sitt unika scorekort som är gjort i förväg.
Här kan ni också förbereda speciella vouchers som ni kopplar på unika tävlingar.
Allt är webbaserat och ni kan adminstrera allt detta från vilken dator som helst.
Nu är det GolfOffice som gäller när det kommer till att lägga in hålsponsorer för OnTag-appen.
Det är även här ni markerar ut framkant, bakkant och mitten på green så spelaren får avstånd direkt i appen.
Ni ser numera statistik för utskrivna scorekort, både papper och digitala.
Ni kan nu aktivera att spelaren måste infinna sig inom 1500 meter från klubbhuset när de skall göra en ankomstanmälen. När lägger enkelt in koordniater i systemet. Läs mer på sidan.
Samt att ni kan tillåta gäster som redan har betalt sin greenfee på min golf att de får ankomstanmäla sig och skapa egna digitala scorekort på er bana direkt i OnTag-appen.
1.Vart hittar jag GolfOffice?
Svar: Ni loggar in på https://www.golfoffice.se Spara gärna sidan som favorit i er webläsare.
2. Hur får man ett inlogg till GolfOffice?
Svar: Är klubben helt ny för Golfoffice följer ni länken ni fick i ert mail där vi förmedlat att nu är det dags för er klubb att ansluta till OnTag Cloud. Detta sker batchvis och alla klubbarna kommer att ha fått erbjudandet innan sista maj 2022. Är ni redan med i Golfoffice men glömt ert inlogg klickar ni på glömt lösenord.
2. Hur vet jag att min/mina skrivare och dator är kompatibla med OnTag Cloud?
Svar: Ni hämtar steg för steg guiden på denna sidan som heter kontrollera version av skrivare inför OnTag Cloud och följer stegen i manualen.
3. Hur fungerar Cloud-utskrift?
Svar: I korthet så är det en tjänst som håller koll på era lokala skrivare. Den finns i två varianter. Antingen en windows-tjänst som installeras på en dator på klubben. Den andra möjligheten är en förkonfigurerad hårdvara som innehåller tjänsten. Tjänsten skickar rätt jobb till rätt skrivare efter era inställningar i webportalen www.golfoffice.se
4. Måste skrivarna och datorn med tjänsten vara på samma nätverk?
Svar: Ja det är en förutsättning att skrivarna fungerar på ert nätverk och att tjänsten finns på samma. Har klubben tex två skrivare på två olika nätverk behövs det två klienter. En på varje nätverk. Ni kan arbeta med båda skrivarna i samma webbportal men för att ni skall se båda skrivarna där och kunna skicka jobb till dem behövs det en klient per nätverk.
5. Kan en OnTag Client hårdvara vara inkopplad var som heslt?
Svar: Ja förutsättningen är att den är med på samma nätverk som skrivarna. Klienterna behöver ett eluttag och en nätverkskoppling,
6. Skall klubben göra denna installation själv?
Svar: Ja med hjälp av manualer och webinar kommer ni att göra nödvändiga installationer själva. Givetvis kan vi hjälpa er om ni så önskar men det blir på konsultbasis.
7. Måste vi byta till cloud?
Svar: Ja förr eller senare så måste klubbarna det. Det är ett nödvändigt tekniklyft för att klara av framtidens webbaserade lösningar. Den gamla OnTag-varianten har ett end-of-life mars 2023. Så det finns tid men det är så många fördelar med cloud att det finns ingen anledning att vänta om man har hårdvara som klarar de tekniska kraven.
1. Vart hittar jag uppdateringen 1.0.98 till OnTag som krävs för att kunna skriva ut ifrån Cloud?
Svar: Ni hittar uppdateringsfilen på den här sidan: https://support.golfoffice.se/se/golf/ontag
2. Mitt antivirus godkänner inte uppdateringen.
Svar: Prova att lägga till uppdateringen som betrodd i ert antivirusprogram. Ordinarie support täcker inte klubbens antivirus. Önskar ni hjälp med uppdateringen blir det på konsultbasis och tid bokas för detta.
3. Windows varnar för filen när jag försöker hämta den.
Svar: Om ni har alternativet behåll så välj det. Därefter bör det gå att spara hem filen. Om ni inte får hem .exe filen så prövar ni zip-filen.
4. Jag kan inte köra uppdateringen på min dator. Jag får ett felmeddelande.
Svar: Kontrollera att OnTag redan är installerat på datorn. Försöker ni köra uppdateringen på en dator som inte har OnTag installerat kommer ni att få ett felmeddelande. Önskar ni ha OnTag på den datorn för att ni kommer skriva ut ifrån GIT Classic så kontakta supporten för instruktioner. Kommer ni enbart skriva ut från GIT Online eller tävling behöver ni inte ha OnTag på datorn.
5. Ska uppdateringen köras på alla datorer?
Svar: Den skall köras på alla datorer som skriver ut ifån GIT Cllassic. Ämnar ni enbart att köra Git Online eller Git Tävling behöver ni inte uppdatera eller ha OnTag på just den datorn.
6. Vi har beställt en fysisk enhet, vad händer nu?
Svar: När ni beställt klient så kommer det att behandlas hos oss först. Ni som har beställt att göra installationen i en windowsdator på klubben kommer att få ett anpassat mail för er, ni som har beställt en fysisk enhet där preppar vi den för er klubb och skickar den sen ut med Postnord. Samt att ni får ett mail med instruktioner för just er.
7. Vart hittar jag installationen för windowsklienten?
Svar: I manualen är det beskrivet att ni loggar in på www.golfoffice.se och går i menyn till vänster till klienter. Där finner ni en knapp för att ladda hem klient. Ni kör filen och fyller i de uppgifter som är specifika för er klubb. Det står i manualen vart ni hittar dem osv. Efter några minuter skall ni se era skrivare under fliken Alla skrivare.
8. Vi har nu installerat windowsklienten, vad händer nu?
Svar: Nu är ni förberett en del för er klubb för cloud-utskrift. Det är nu ni ska börja att konfigurera era scorekort m.m. Få fram er logga och den text som ni ämnar att ha på era scorekort. Konfigurationen i sig kan göras på vilken dator som helst bara man är inloggad i GolfOffice. Det behöver alltså inte göras i datorn som har windowstjänsten eller Ontag i sig. Följ manualen för hur ni konfigurerar era scorekort.
9. Hur namnger jag våra skrivare?
Svar: När systemet hittat era skrivare så skall de synas under Alla skrivare. Enklast är att följa serienr om det syns i systemet. Jämför det med skrivarens serienr som står på baksidan på en klisterlapp. När ni vet vilken skrivare som är vilken klickar ni ute till höger vid skrivaren, där är en liten pil, då kommer ni in och kan sätta namn. Ni sparar genom att klicka spara nere till höger. Det är viktigt att namnge skrivarna, då blir det enkelt att sätta standardskrivare i konfigurationen som är ett måste.
10. Vi har köpt en fysisk enhet, vad gör vi nu?
Svar: Ni ser till att enheten får ström och nätverk. Använd gärna medföljande nätverkskabel. Det är viktigt att enheten och skrivarna befinner sig på samma nätverk. Har klubben olika nätverk behövs en klient på varje nätverk.
1. Varför måste jag sätta skrivarna som passiva i den gamla printerservern?
Svar: Då det både finns en tjänst och en gammal printerserver som vill kontrollera status på skrivarna så kan det eventuellt uppstå liten störning. För att slippa eventuella konflikter mot skrivaren så skall det endast vara cloud-tjänsten som kontrollerar skrivarna. Att den gamla printerservern skall vara igång ändå är för att det lokala GIT vill skicka jobbet dit, men sedan har vi i OnTag styrt upp jobbet till molnet. Är den gamla och lokala printerservern inte igång kommer GIT att protestera.
2. Jag har misslyckats med testutskrift.
Svar: kontrollera era skrivare, ser ni dem som online i Golfoffice? Prova att starta om skrivarna. Kontrollera så att det är passiva i er gamla printerserver. Gör därefter nya tester ifrån Golfoffice, Git Classic, GIT Online och Tävling. Även Golfterminalen om det är relevant.
3. Varför fungerar inte cloud direkt?
Svar: Vi styr om det på vår sida om er klubb går mot Classic OnTag eller nya Cloud. Vi måste alltså på vår sida ha ändrat för er klubb innan ni kan göra en testutskrift.
4. Jag får inte med voucher på mina scorekort?
Svar: Kontrollera under scorekort att voucher är påslaget. Är den inte aktiverad under scorekorten så printas ingen voucher.
5. Kan jag skapa egna scorekort för en specifik tävling?
Svar: Ja det kan ni. Det förklaras i manualen också. Gör ett standardkort för tävling. Sen kan ni skapa ett nytt tävlingsscorekort som ni kan döpa valfritt. Tex tisdagsligan, sen går ni in och redigerar det kortet med bild och text, sedan kan ni koppla det kortet på just en specifik tävling eller på en specifik kategori om ni har skapat sådana på tävling. Då kan ni skapa egna unika kort för just den tävlingen eller kategorin. SÅ när ni sedan printar ifrån tävling så blir det med automatik just det scorekortet. Hur smidigt som helst.
2018-04-21