OnTag

Filer

För att ladda hem OnTag uppdatering 1.0.96. Klicka här

För att ladda hem filen som nedzippad Klicka här.

Uppdatera för att kunna skriva ut via OnTag-cloud

Nu under hösten 2021 kommer vi succesivt att släppa på klubbar för Cloud-utskrift och det är ett nödvändigt lyft som ALLA klubbar ska göra under 2021/2022.

Ni kommer att få ett mail när det är er klubbs tur att gå över till nya OnTag.

För att klubben skall kunna printa från molnet måste vi har skapat upp er i vårt nya Golfoffice och ni kommer bli varse om när det är er tur.

Rent tekniskt finns det två vägar att gå för en klubb.
1. Där installerar man en tjänst lokalt på endast  en dator som håller koll på just skrivarna.
2. Ni beställer en OTC ( ONTag-client) som är en föinställd hårdvara som skall kopplas in nånstans på klubbens nätverk. Allt annat görs sedan på webben. Det kommer stå mer utförligt i kommande manual så att ni kan ställning vilket alternativ er klubb väljer.

Kravet för alternativ 1 är att det inte kommer att fungera i en dator med windows 7. Utan den tjänsten måste läggas på en nyare dator.
Även skrivare med hårdvara cpu-5 ( 2005 och tidigare) kommer inte att fungera. Ni kan surfa in på skrivarens ipnr för att se vilken hårdvara den har. Cpu-6 är ett krav.

Ladda hem manualen ovan och följ stegen för att byta ut den lokala filen som styr åt vilket håll utskriftsjobbet skickas.

För att ladda hem OTNETs installationsfil. Klicka här

För att ladda hem filen som nedzippad Klicka här.

Installation och konfigurering av klassiska OnTag

Svar

Ingen kontakt med skrivaren
I printerservern står skrivaren som ingen kontakt. Printerservern är den del av ontag som styr utskrifterna. Ligger de inte lokalt brukar de oftast ligga på en server. Då är det i serverns printerserver ni skall kolla på. Kontrollera att nätverkskabeln sitter i LAN-porten. Starta om skrivaren på on/off-knappen. Får ni grönt i lampan på framsidan? Ni uppdaterar fönstret med ontag printerserver genom att trycka på F5 på tangentbordet.

Kontrollera sladdar och eventuella routrar/switchar på vägen om de behöver startas om. Har ni ändrat något i nätverket? Är det rätt ipnr på skrivaren? För att kontrollera skrivarens ipnr börja med att slå av strömmen på skrivarens baksida. Håll sedan in den röda matningsknappen på framsidan. Medans ni fortf håller den knappen intryckt slå på strömmen på baksidan. Släpp ej knappen förrän ni har fått ut ca två scorekort fulla med information. I slutet hittar ni network settings. Där hittar ni skrivarens IP. Stämmer det med vad som står i printerservern? Slå av och på skrivaren igen då den får ett rött sken i lampan på framsidan efter den här manövern. Sätt i scorekorten rätt. Fortf ingen kontakt efter ovanstående åtgärder kontakta supporten. Det kan vara brandväggar och antivirus som blockerar trafiken.

Skrivaren stannar inte rätt
Leta upp den datorn som har printerservern. (Svart ikon nere till höger på skärmen mot klockan skall finnas om printerservern är startad) Klicka upp den och dubbelklicka på den skrivaren som det gäller. Välj kalibrera, då skall skrivaren ”lära” sig hur långa scorekorten är. Har ni inte köpt scorekort genom EVRY kanske vi inte kan hjälpa er med kalibreringen. Har ni köpt scorekort genom EVRY och det blir fortf fel efter kalibrering hör av er till EVRY för vidare felsökning.

Det står generellt fel i printerservern
Slå av strömmen till att börja med. Starta skrivaren efter ca 30 sek. Står det fortf generellt fel? Kommer det tillbaka efter försök att skriva ut scorekort på nytt? Prova att starta om igen och byt mall innan nästa utskrift. Fungerar den? Då kan det vara antingen mallen eller något med voucherdelen som stör. Är printerservern synkroniserad med VX? Om inte synka VX, gör om proceduren. Fortf samma fel prova att byta vx-grupp på mallen. Det kan vara så att bilden från vx-webben blivit fel vid uppladdning.

Får inte ut scorekorten längre
Om allt fungerade igår men idag vill det inte skriva ut scorekort? Först bör man kolla det självklara, är skrivaren påslagen, sitter kablarna i rätt , starta om skrivare/router osv. Fortfarande samma problem så kolla vad printerservern säger. Har den kontakt med skrivaren eller står det kontrollera hela tiden? Har man ändrat något på klubben dvs bytt ut något i nätverket såsom router eller modem. Har det blivit ändrat på ipnr-serie så måste man ändra skrivarens ip då den är satt med ett fast ip just för att man skall kunna skriva ut från olika datorer på nätverket. Vet man om innan man ändrar i nätverket vilken ip-serie man kommer att få kan man innan man byter sätta om ip på skrivaren via nätverket. Är nätverket redan ändrat måsta man via en com-kabel ändra på skrivaren. I originalförpackningen som skrivaren kom med skickades det med en grå com-kabel som skall användas. Det ihop med en dator som har com-port. Har man en nyare dator finns det i regel inte en com-port utan då måste även en converter användas. Vi kan hjälpa er att skaffa rätt sådan alternativt att vi skickar er en på lån som vi sedan får tillbaka. Tveka inte att kontakta supporten för hjälp.

Skulle det lysa klart i printerservern men inget händer från starttidschemat i GIT. Kontrollera att datumet för slingan/banan är aktivt i GIT. Ofta just på vårkanten eller sent på hösten missar man att kolla just detta.

Inte rätt mall
Det följer flera olika mallar i ontag som är anpassade om man har 3-delat scorekort eller 4-delat med sk voucher. Originalmallarna kan ni inte ta bort men det går att spara en kopia och döpa om dem. Prova er fram till vilken layout ni vill ha på er klubb. Det finns både som stående och liggande layout. I ontag inställningar hittar ni mallar på vänster sida under vald skrivare. Där finner ni en rullist där ni kan välja flera olika. De heter olika om de är under sällskapsspel eller tävling.

Byta starthål?
I programmet Inställningar Ontag GIT ändrar ni detta för sällskapsspel.
Under fliken funktioner väljer ni konfigurera slingor. Fäll ut ”trädet” för rätt bana och hål. Byt bock till det hål som skall vara det nya starthålet (standard hål 1). Endast en bock per bana. Detta gäller enbart för sällskapsrundor. Det går ej att få det på ”tomma scorekort”.

Får inga digitala scorekort?
I programmet Inställningar Ontag GIT är det ibockat för digitala scorekort? Om inte bocka i och exportera nya slingor från Git. Fungerar det fortf inte kolla om spelaren är inloggad i appen samt att man verkligen har OnTag-appen installerad. Har klubben licens för de digitala? Är ni osäkra kontakta oss så kollar vi upp det.

Ändra utseende på sitt scorekort?
I manualen för ontag finns information hur man ändrar logos, text m.m. på scorekortet samt hur man styr VX-delen dvs den fjärde fliken som kan innehålla information eller reklam. Man kan han liggande och stående layout m.m. Det finna även tips och råd på hemsidan med videoklipp som visar delar av det.

Inga scorekort på tävling?
I programmet Inställningar Ontag GIT kontrollera era inställningar under fliken tävling. Har ni valt scorekort och valt en mall? Får ni ut testutskrift från tävlingsfliken? Får ni det är det i tävlingens inställningar i GIT som felar. Kontrollera hur den är upplagd och att hål, bana, datum m.m. stämmer.