Tänk på att support på produkten inte innefattar ert nätvärk, brandvägger eller nyinstallationer av program om ni byter dator.
För detta tillkommer konsultkostnader om vi skall hjälpa till med det.
Har ni tex fel längd, par eller index osv och kör gamla OnTag kommer vi ber er att gå över till Nya OnTag innan felsökning görs.
Ni kontrollerar er miljö och sedan "beställer" ni ett konto för det nya systemet. Lyftet ingår såklart i er OnTag-avgift.
Läs mer här hur ni kontrollerar era skrivare och datorer:
För att beställa konto i nya Golfoffice, klicka här:
Ingen kontakt med skrivaren
Kontrollera så att nätverkssladden sitter i skrivarens LAN-port närmast pappret. Prova gärna att starta om en skrivare. Kontrollera gärna om ni har switch/router på vägen som behöver startas om. Har ni ändrat något i nätverkat kan det tillkomma kostnader då det faller utanför ordinarie support om ni har gjort förändringar på er sida som påverkar.
Det kan vara brandväggar och antivirus som blockerar trafiken.
Skrivaren stannar inte rätt
Leta upp den datorn som har printerservern. (Svart ikon nere till höger på skärmen mot klockan skall finnas om printerservern är startad) Klicka upp den och dubbelklicka på den skrivaren som det gäller. Välj kalibrera, då skall skrivaren ”lära” sig hur långa scorekorten är. Har ni inte köpt scorekort genom Tietoevry kanske vi inte kan hjälpa er med kalibreringen. Har ni köpt scorekort genom oss och det blir fortf fel efter kalibrering hör av er till supporten för vidare felsökning.
Det står generellt fel i printerservern
Slå av strömmen till att börja med. Starta skrivaren efter ca 30 sek. Står det fortf generellt fel? Kommer det tillbaka efter försök att skriva ut scorekort på nytt? Prova att starta om igen och byt mall innan nästa utskrift. Fungerar den? Då kan det vara antingen mallen eller något med voucherdelen som stör. Kontakta supporten om ovanstånde inte löser ert problem.
Får inte ut scorekorten längre
Om allt fungerade igår men idag vill det inte skriva ut scorekort? Först bör man kolla det självklara, är skrivaren påslagen, sitter kablarna i rätt , starta om skrivare/router osv. Fortfarande samma problem så kolla vad printerservern säger. Har den kontakt med skrivaren eller står det kontrollera hela tiden? Har man ändrat något på klubben dvs bytt ut något i nätverket såsom router eller modem. Har det blivit ändrat på ipnr-serie så måste man ändra skrivarens ip då den är satt med ett fast ip just för att man skall kunna skriva ut från olika datorer på nätverket. Vet man om innan man ändrar i nätverket vilken ip-serie man kommer att få kan man innan man byter sätta om ip på skrivaren via nätverket. Är nätverket redan ändrat måsta man via en com-kabel ändra på skrivaren. I originalförpackningen som skrivaren kom med skickades det med en grå com-kabel som skall användas. Det ihop med en dator som har com-port. Har man en nyare dator finns det i regel inte en com-port utan då måste även en converter användas. Vi kan hjälpa er att skaffa rätt sådan alternativt att vi skickar er en på lån som vi sedan får tillbaka. Tveka inte att kontakta supporten för hjälp.
Skulle det lysa klart i printerservern men inget händer från starttidschemat i GIT. Kontrollera att datumet för slingan/banan är aktivt i GIT. Ofta just på vårkanten eller sent på hösten missar man att kolla just detta.
Inte rätt mall
Kontrollera vilken mall som är vald. I nya Golfoffice är det mycket enklare att se sin mall. I gamla ontag är det ofta att man har glömt att spara valet med F2-knappen.
Byta starthål?
I programmet Inställningar Ontag GIT ändrar ni detta för sällskapsspel.
Under fliken funktioner väljer ni konfigurera slingor. Fäll ut ”trädet” för rätt bana och hål. Byt bock till det hål som skall vara det nya starthålet (standard hål 1). Endast en bock per bana. Detta gäller enbart för sällskapsrundor. Det går ej att få det på ”tomma scorekort”.
Får inga digitala scorekort?
I programmet Inställningar Ontag GIT är det ibockat för digitala scorekort? Om inte bocka i och exportera nya slingor från Git. Fungerar det fortf inte kolla om spelaren är inloggad i appen samt att man verkligen har OnTag-appen installerad. Har klubben licens för de digitala? Är ni osäkra kontakta oss så kollar vi upp det.
Ändra utseende på sitt scorekort?
Detta görs numera i Golfoffice och på webben när klubben gjort sitt lyft. Vi förespråkar att ni går över dit omgående.
Inga scorekort på tävling?
Felsök i Golfoffice om ni har kontakt med skrivaren osv. Annars kontakta supporten.
2018-04-21